A digitális kompetenecia fejlesztése ének órán
A digitális kompetencia fogalma szinte megkerülhetetlen a mai világban. Nem csak a mindennapokban, hanem az iskolai életben is fontos szerepet játszik ez a kulcskompetencia. Leendő tanárként fontosnak tartom, hogy megadjam a diákjaimnak a megfelelő lehetőséget ennek a kompetenciának a fejlesztésére.
Hogy mi is pontosan a digitális kompetencia?
A NAT részletesen kifejti ezt, aminek a lényege az IKT (Információs-kommunikációs Technológiák) megfelelő és kritikus használata társas kapcsolatok, munka vagy szabadidő terén. Ezen kívül az IKT által közvetített információk megfelelő feldolgozása, észlelése, megosztása és bemutatása.
Hogyan tudnám fejleszteni ezt a készséget ének órán?
Sokszor kerülök olyan helyzetbe, hogy az ének órát lenézik, vagy nem látnak benne értelmet és lehetőséget. Szeretném megvédeni ezt a szaktárgyamat, hiszen nagyon sok lehetőség rejlik benne, többek között a digitális kompetencia fejlesztésére.
A továbbiakban szeretnék leírni néhány ötletet, hogy milyen feladatokkal is lehetne ezt a kompetenciát fejleszteni.
Bejegyzésem végén szeretnék egy szemléltető képet megosztani, mely jól összefoglalja a 21. századi készségeket, és hogy azok mennyire egybefonódnak. A digitális kompetencia is ezen készségek közé tartozik, de csak egy része a nagy egésznek, mint ahogy a kis hangjegy is a képen! :)
Hogy mi is pontosan a digitális kompetencia?
A NAT részletesen kifejti ezt, aminek a lényege az IKT (Információs-kommunikációs Technológiák) megfelelő és kritikus használata társas kapcsolatok, munka vagy szabadidő terén. Ezen kívül az IKT által közvetített információk megfelelő feldolgozása, észlelése, megosztása és bemutatása.
Hogyan tudnám fejleszteni ezt a készséget ének órán?
Sokszor kerülök olyan helyzetbe, hogy az ének órát lenézik, vagy nem látnak benne értelmet és lehetőséget. Szeretném megvédeni ezt a szaktárgyamat, hiszen nagyon sok lehetőség rejlik benne, többek között a digitális kompetencia fejlesztésére.
A továbbiakban szeretnék leírni néhány ötletet, hogy milyen feladatokkal is lehetne ezt a kompetenciát fejleszteni.
- A diákok csoportba osztása után, mindegyik csoportnak egy-egy már közösen tanult zeneszerzőt adni témának. Ennek a zeneszerzőnek a műveiből állítsanak össze egy lejátszási listát, amit megosztanak az osztály/csoport többi tagjával (pl. Google Drive). Ezután készítsenek belőle egy rövid prezentációt, amiben elmondják, hogy miért választották azokat a bizonyos műveket, és esetleg milyen zenetörténeti, életrajzi érdekesség kapcsolódik hozzájuk.
- Kutatómunkát végezni egyes zeneszerzők életéről szóló regények, filmek és az életrajzi adatok közötti hasonlóságokról és eltérésekről, ezt prezentáció formájában bemutatni.
- Zenetörténeti korszakokról bemutató készítése, képekkel és hangi anyaggal együtt.
Bejegyzésem végén szeretnék egy szemléltető képet megosztani, mely jól összefoglalja a 21. századi készségeket, és hogy azok mennyire egybefonódnak. A digitális kompetencia is ezen készségek közé tartozik, de csak egy része a nagy egésznek, mint ahogy a kis hangjegy is a képen! :)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése